söndag 10 mars 2013

Splatterpunk

Det här är intressant! Det här är mycket intressant!
En god vän som läst min novell "Kittens with chainsaws" i Eskapix senaste antologi sa att jag just hade skrivit splatterpunk. Splatter-what?, undrade jag. Splattret kan jag förstå. Men jag var tvungen att kolla upp termen.

Splatterpunk visade sig vara en strömning främst inom den anglosaxiska skräcklitteraturen på 80-talet. Termen myntades av författaren David J Schow under World Fantasy Convention 1986, och syftade på en extremt våldsam, blodfrossande form av skräck med klara referenser till de italienska giallo-filmerna från 60- och 70-talet av Argento, Bava mfl.
Ett antal författare hade, utan någon gemensam tanke, skrivit denna typ av bloddrypande våldsamma skräckhistorier, som en reaktion på en hittills rätt tillrättalagd form av horror. Och när de kom samman så fann de att de just hade uppfunnit en strömning.

"Splatter" är ju uppenbart vad det betyder, och "punk" kom sig av en anarkistik tanke att vända uppochner och inochut på den invanda och prydliga. Termen var till viss del en blinkning åt Gibsons cyberpunk-håll.
Idag saknar formen sin ursprungliga relevans, eftersom varenda polisserie på tv, som "CSI" eller "Criminal minds" är lika ingående i sitt förevisande av brott och skador som italiensk splatterfilm en gång var.
Här är en intervju med en av männen som var med när det begav sig, John Skipp. Han har mycket spännande saker att säga!



Här är en länk till "Splatterpunk 101", där historien bakom uttrycket finns berättat.

Här är amazons lista på de bästa splatterpunkböckerna.

Här är en länk till en sida där en massa splatterpunklitteratur kan införskaffas.

Jag hade inte läst någon splatterpunk trodde jag, men Clive Barker är en av företrädarna (inte med allt, men med en del av det han skrivit).
Jag har just köpt termmyntaren David Schows klassiska novellsamling "Lost Angels" (1990), en novellsamling som utspelar sig i hans kvarter i Hollywood, LA.

 
Schow har även skrivit filmmanus till "Terror på Elm street 5" (1989) och "Leatherface - Motorsågsmassakern 3" (1989). Återkommer med reflektioner på "Lost angels" när jag fått hem och läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar