måndag 25 mars 2013

Specialpris till Baby killer

Det gick bra i helgen, då "Baby killer" visades på Sveriges Kortfilmsfestival. Jag vann ett specialpris.


Mer om priset strax. Först och främst såg jag visningen på stor duk som en utmärkt test för bild- och ljudkvalitet. Det jag främst befarade - att bilden skulle vara för komprimerad, eller att renderingen till DVD var gjord i ett DVD-authoringprogram som inte är så  superbra - visade sig inte vara någon större fara.
Däremot fick en lite ny huvudvärk, ljudet var alldeles för dåligt komprimerat. Den skallrade i dukställningen vid några extra basfylliga passager, och i åtminstone en scen "pumpade" det i den lite brusigare bakgrundsatmosfären på en kyrkogård (dessa ljudfel var inget jag la märke till i min storbildsteve hemma, men jag måste nog koppla in surroundsystemet och göra ordentliga tester nästa gång). Så där kommer jag få ta ett kliv tillbaka och tänka nytt. Det var hur som helst jättebra att får göra dom här testerna, nu har jag svart på vitt vad som behöver åtgärdas innan jag på allvar skickar ut filmen på festivaler runt om i världen.

Prisvinnande eftertexter:



Men sen vann jag ett specialpris! För filmens eftertexter. Jag älskar animerade eftertexter, där filmen så att säga återberättas i tecknad form (som till exempel i "Lemony snickets"). Så jag tog mig tid ett par dagar och tecknade gubbar och bakgrunder som jag färglade och "klippte ut" och sparade i Ping-format (för att bibehålla bilderna genomskinliga bakgrunder) i Photoshop. Sen la jag ihop alltsammans och animerade det i After effects.
Juryns motivering lyder: "Hedersomnämnande för de genomarbetade och humoristiska eftertexterna i filmen 'Baby killer' som är kongeniala med filmens innehåll". Kul!

Här är alla prisvinnarna samlade på scenen efter prisutdelningen. Bilden är hämtad från Sveriges Kortfilmfestvals hemsida.

 
Inte minst var det ju kul att träffa och språkas med lite gamla filmkompisar, som Mats Gustavsson, Ulf Berggren och Johan Rudbeck.
Och så bytte jag några ord med entusiasten Ahrvid "Skrivalistan" Engholm, som sprungit på festivalen i flera årtionden, och som berättade att han just publicerats i Ukraina med en scifi-novell. Congrats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar