tisdag 5 mars 2013

Bokförlag

När man skickar in sin bok till förlag, vilket förlag ska man skicka till? Jag vet inte, så jag har lagt ut en bombmatta på sammanlagt tolv olika. Det blev Wahlström & Widstrand, Norstedts, Bonniers, Ordfront, Forum, Mix förlag, Natur & kultur, Lindh & co, Brombergs, Alfabeta, Massolit och Frank förlag. Det finns fler, men det är en stabil början, och förhoppningsvis har jag prickat ganska rätt - jag tror att det ska finnas någon intresserad i högen.

Vissa av dessa förlag kanske inte kommer vara intresserade. Men jag ville inte skicka bara till förlag som förmodligen är intresserade, av den enkla anledningen att de förlag som mest är fokuserade på genrelitteratur är för små. Jag vill ge boken en chans på de större förlagen också. Det ges ju ut böcker åt det övernaturliga hållet lite överallt just nu (Stallo på Bonniers, Anders Fager på W&W, Amanda Hellberg på Forum, Ajvide på Ordfront) och det vore dumt att inte ge det en chans.

En person tipsade mig om att inte skicka på måfå, utan rikta försändelsen till en speciell person. Jag började kolla upp namn på förläggare. Men sen kom jag på att jag är en nobody, som aldrig publicerats - varför skulle jag få gå före i kön? Så jag skickade in manuset den vanliga vägen, men la en del krut på ett bra följebrev. Plus att jag som sagt märkte kuvertet med bokens genre, så att den förhoppningsvis hamnar hos en lämplig första läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar